מה קורונה? איך הוירוס המדובר ישפיע על בחירותינו האופנתיות- דעה אישית





אי אפשר שלא להתייחס בבלוג אופנה לתקופה הנוכחית – שגרת הקורונה והשפעתה (האפשרית) על האופנה בת זמנינו.
כדי לנסות לקבל קצה חוט על תקופה דומה, חזרתי קצת אל דפי ההיסטוריה לבדוק מה קרה לאופנה לאחר משברים, מלחמות ואסונות כאלה ואחרים.
החלטתי להתמקד במשבר עולמי, כפי שנתפס וירוס הקורונה, רק במימדים הרבה הרבה יותר גדולים וטרגיים ממנו, והוא המשבר שחווה העולם בעקבות מלחמת העולם השנייה. מיותר לציין שעל מלחמה זו דובר רבות בהקשרים חברתיים, כלכליים ותרבותיים רחבים, אולם אני מניחה שלא כולם יודעים שגם לא מעט דובר עליה בהקשרים של אופנה וסטייל. 
הרגלי הצריכה של האנשים באותה תקופה קשה יצרו "ליין" חדש של אופנה, הרי זה נשמע כמעט אבוסרד בזמנו, לא המעצבים הם אלה שקבעו מה ללבוש, אלא האנשים הם אלה שהכתיבו את האופנה, בעקבות אורח חיים חדש שנכפה עליהם בלית ברירה. בדומה לוירוס החדש, שגם הוא אילץ אותנו לשנות הרגלים.

על קצה המזלג - 

שינויים בצריכת אופנה: 
בשנות ה- 40, כשמלחמת העולם השנייה הייתה בעיצומה, נשים נאלצו גם הן להתגייס לשירות המדינה.
בדים כגון משי לא היו במלאי, אלה היו בהפקעתה של המדינה (ארה"ב למשל), לצורכי ייצור ציוד עבור המלחמה. זוהי אחת הסיבות שתעשיית האופנה נאלצה לעבור לייצור בדים סינתטיים כמו משי מלאכותי. כמו כן, באותה התקופה לא נעשו הזמנות/ משלוחים של בדים ובגדים מאירופה. בארה"ב למשל, הסתפקו בייצור מקומי, כך גם החל לרדת קרנה של תעשיית האופנה בערי אירופה הנחשקות, ובמיוחד של פריז. 

שינויים בסגנון הלבוש: 
נשים הרבו ללבוש בתקופה זו חצאיות באורך ברך, ג'קטים וחולצות בסגנון גברי ומרובע. מלתחת הנשים הושפעה בעיקר מהארון הצבאי של הגברים החיילים שהיו בקרבתם- ג'קט בסגנון רחב בכתפיים שהלך והתהדק באזור המותניים באמצעות חגורה. חליפות מחויטות איפיינו נשים עובדות, נערות ואפילו נשות חברה. צבעי חום, חאקי וירוק היו באותה תקופה בשימוש רב, שכן אלו נתפסים כצבעי הסוואה שהוטבעו על בדים במרץ רב, על ידי מפעלי טקסטיל עבור הצבא.
אפילו תיקי נשים עם מקום מיוחד למסכות לטיהור אוויר, היו פופולריים לנשיאה בזמן מלה"ע השנייה. כמה אירוני לתקופתנו. מי יודע, אולי גם יצרני התיקים כיום יתחילו לחשוב על מקום מיוחד בתיק לנשיאת מסכת הקורונה שלנו. 

ועכשיו חזרה לעולמנו אנו: 

מה נאלצנו לעשות בזמן פרוץ המגפה ומה אנו נאלצים לעשות כיום, בזמן שגרת הקורונה שעודנו נמצאים בה, וכיצד לטעמי זה ישפיע על בחירותינו האופנתיות:

הגבלות בתחום האישי:
1.     לבלות מבית- הסגר שנמשך כמעט חודשיים אילץ את כולנו ללמוד מהבית, לשחק מהבית, לבשל יותר. 
2.  לעבוד מהבית- למי שניתנה לו האפשרות. 
3.   לעטות מסכה- מסכה העוטפת את הפה והאף נהייתה הכרח קבוע שעלינו לשאת במרחב הציבורי. 
4.  לשמור על מרחק פיזי סביר- 2 מטרים לפחות. 
5.  להמנע מביקורים- משפחתיים וחבריים. 

הגבלות בתחום החברתי/כלכלי:

 1.    קניונים, חנויות ומסעדות נסגרו לתקופה לא מבוטלת, חברות מקוונות המשיכו את עסקיהן במשלוחים  
      לבית, אם כי בעיכוב מהרגיל. 
2. תצוגות האופנה ברחבי העולם ובארץ בוטלו. 
3. חברות אופנה גדולות מקוונות כמו נקסט הפסיקו משלוחים.
4.  מלונות נסגרו, טיסות וחופשות בוטלו. 

אפשר כמובן להרחיב עוד ועוד.. 


לאור ההגבלות שנכפו עלינו, נשארנו בפיג'מה נוחה, בבגדי בית, בגדי פנאי או איך שלא נקרא לזה, אלו  הבגדים הכי נוחים שלנו, הוצאנו אותם מהארון ולא רצינו להפטר מהם. גם כשעבדנו מהבית.

המצב הנוכחי גרם לנו להתרגל לאכול בבית, לרכוש פחות מותרות (בשביל מה?), ואם כבר לקנות אז אולי לקנות משהו שנשאר איתנו הרבה זמן, כי אין לנו בשביל מה להתגנדר ולהחליף לוקים בקצב מסחרר. 

עוד סיבה היא שתעשיית האופנה היא בין התעשיות המזהמות ביותר בעולם, נוכחנו לדעת שכשהאדם בהסגר, החיות חוגגות בחוץ. אולי איפשהו קצת מן הדבר הזה, חלחל לבני האדם בתקופת הקורונה. 

אולי חנויות בגדי יד שנייה יקבלו יותר תשומת לב ופופולריותן תהיה דווקא בעידן הקורונה- על אף שיהיו כאלה שיאמרו שבגדי יד שנייה עלולים לשאת את הנגיף.... 

לסיכום, לדעתי בגדים יותר נוחים ולא מחייבים יתחילו לפרוץ גם מחוץ לבית בהיקפים גדולים יותר, במיוחד לאלה שהתרגלו ללבוש חילפות מחויטות ועניבות לעבודה (יותר נפוץ בחו"ל), בגדי קז'ואל יקרצו, והם יסתפקו כעת בבגדים נוחים ויפים מספיק.  

  
מה אתם חושבים? כיצד השגרה החדשה תשפיע על הבחירות האופנתיות שלנו?

  
לירוי שופן כתב על זה- כתבה ששווה קריאה.https://www.haaretz.co.il/gallery/fashion/.premium-1.8702113



Comments